Fredag 9. januar | /nyheter Kommentarer (7)
- Arabiske land frykter Hamas
Israels naboer har all interesse av å se Hamas slått på Gaza, mener norsk Midtøsten-ekspert. Hele saken



Er det snøføre når du passerer en fotoboks i altfor høy fart, kommer det neppe noe gebyr i posten.
Årsaken er at fotolinjen er viktig for at bildet fotoboksen tar skal kunne godkjennes. Er fotolinjen nedsnødd, blir saken henlagt av politiet.
Antall henleggelser av fotobokssaker er nesten fordoblet i løpet av 2008, fordi kriteriene for teknisk kvalitet på bildene er innskjerpet.
Statens vegvesen og Politidirektoratet arbeider nå med å erstatte dagens punktmåling med en strekningsmåling. Ansvarlig for trafikksaker i Politidirektoratet, politiinspektør Jan Morgan Guttormsen, sier til NTB at han håper streknings-ATK kan være på plass allerede i 2009.
Da NTB besøkte politiets ATK-senter på Hustad utenfor Molde denne uka, kom det inn 14 fartsovertredelse fra en fotoboks i Troms. Samtlige 14 ble henlagt og bilførerne slipper dermed gebyr. Årsaken: Fotolinjen var tildekket av snø.
Det er ikke lenger nok at fotoboksen måler en for høy fart, fotograferer bilen, føreren og bilnummeret.
– Dette er innskjerpet i år etter en høyesterettsdom i januar, sier politioverbetjent Harald Torseth ved politiets ATK-senter til NTB.
Dommen i Høyesterett gjaldt en bilfører fra Troms politidistrikt som i 2006 ble registrert av en fotoboks med en fart på minst 187 km/t. Bildet som fotoboksen tok var ikke godt nok som dokumentasjon, fastslo Høyesterett 15. januar i år.
Ansvarlig for trafikktekniske spørsmål i Politidirektoratet, politiinspektør Jan Morgan Guttormsen, sier til NTB at dommen i Høyesterett førte til at gjeldende regler ble innskjerpet.
– Vi må være helt sikre på at ingen blir bøtelagt som ikke skal bøtelegges, sier Guttormsen.
Ansvarlig for trafikktekniske spørsmål i Politidirektoratet, politiinspektør Jan Morgan Guttormsen, sier til NTB at dommen i Høyesterett førte til at gjeldende regler ble innskjerpet.
– Vi må være helt sikre på at ingen blir bøtelagt som ikke skal bøtelegges, sier Guttormsen. Konsekvensen av dommen i Høyesterett er tatt i forståelse med Riksadvokaten.
Om dette i sin tur fører til at fotobokser som fartsregulerende tiltak er blitt mindre interessant, vil Guttormsen ikke være med på. Han forteller at en egen arbeidsgruppe ser på en overgang til streknings-ATK, det vil si måling av fart mellom to punkter. Statens vegvesen arbeider med å finne utstyr som tilfredsstiller kriteriene. Utstyret kan komme i 2009.
Det skjerpede kravet til teknisk kvalitet etter høyesterettsdommen gjelder ikke bare at fotolinjen skal være synlig. Det er også skjerpede krav til at avviket mellom målt og virkelig akselavstand skal være bedre eller lik 2 prosent.
«Når kjøretøyets første aksling har passert de to følerne i veibanen beregnes tidspunktet da denne akslingen vil være på fotolinjen 12 meter lenger fremme. Bildet blir tatt på beregnet tidspunkt. Er akslingen på fotolinjen på bildet betyr det at hastigheten har vært riktig beregnet og at kjøretøyet har holdt en jevn hastighet. Kravet til »treff” på fotolinjen er satt til pluss minus 40 centimeter. Dette gir enda en kontroll på at hastigheten er riktig beregnet” står det i dommen.
Høyesterettsdommen og politiets oppfølging av denne har ført til en enorm økning i tallet på henleggelser. Årsaken er manglende bevis i saker der bilister er registrert og fotografert med for høy hastighet.
De ti første månedene i år er 20.708 saker henlagt av politiets ATK-senter, som håndterer oppfølgingen av den automatiske trafikkontrollen helt eller delvis for 21 av 27 politidistrikter i Norge. De ti første månedene i fjor ble til sammenligning 12.330 saker henlagt som følge av manglende bevis.
Dermed kan det bli henimot en fordobling av henleggelser før året er omme. (©NTB)

Fredag 9. januar | /nyheter Kommentarer (7)
Israels naboer har all interesse av å se Hamas slått på Gaza, mener norsk Midtøsten-ekspert. Hele saken
Et 70 meter bredt jordras har sperret jernbanelinja ved Søberg i Melhus. Hele saken
Arbeidsledigheten steg til 7,2 prosent i USA i desember. Hele saken
Ekstreme miljøer i utlandet planlegger å delta i lørdagens demonstrasjon i Oslo. Hele saken
Fredag 9. januar | /kultur Skriv kommentar
Dette er bildet som fikk redaksjonen til å smelte. Midt i januar! Hele saken
Tre menn forsøkte å bløffe seg inn på Stavanger Lufthavn. Hele saken
På ett år har prisene på klær falt med hele 8,4 prosent. Hele saken
Sølv i EM er innen rekkevidde for Håvard Bøkko Hele saken
Pakk sekken - det blir Hovefestival også i 2009. Hele saken
Fredag 9. januar | /nyheter Kommentarer (28)
Opptøyene i Oslos gater torsdag representerer en ny type voldelige demonstrasjoner i Norge som må tas på alvor, mener voldsforsker. Hele saken
Anders Jacobsen var best på trening og fjerde lengst i kvalifiseringen. Hele saken
Den internasjonale flyplassen måtte stenges fredag. Hele saken
Fredag 9. januar | /musikk Kommentarer (1)
ABBA øverst på ønskelisten over hvilke band britene helst ser gjenforent i 2009. Hele saken
Widerøe hevder de kvittet seg med ulykkesfly fordi de var redd for omdømmet sitt. Hele saken
Norske kvinner med langvarige muskel- og skjelettsmerter skal få hjelp på SMS. Hele saken
Mange butikkansatte måtte tidlig på jobb fredag for å rydde opp etter gårsdagens gatekamper. Hele saken
Fredag 9. januar | /musikk Kommentarer (3)
Lørdag kveld kan du støtte Gaza-ofrene og få en kulturopplevelse på kjøpet. Hele saken
Regjeringshæren fortsetter sin framrykking i nord. Hele saken
Minst 14 mennesker, blant dem to barn, har mistet livet. Hele saken
Nordmenn blir svært stolte når norske utøvere tar OL-gull. Hele saken
Seks personer ble skadd og 31 pågrepet. Hele saken | ABCTV
Fredag 9. januar | /nyheter Kommentarer (3)
Etter syv års kreft-sjekk er norske veteraner ennå ikke friskmeldt. Hele saken
Til helga blir Island invadert av norsk nei-side. Hele saken
Noen må gjøre noe for å stoppe galskapen, skriver Lennart Persson. Hele saken
Vannet flommet gjennom Oslos gater etter at en vannledning brast. Hele saken
Innen to år skal de som har lyst og penger nok kunne besøke verdensrommet. Hele saken | ABCTV
Fredag 9. januar | /kultur Skriv kommentar
Gnistene flyr når Bellona skaper miljøkunst. Se bildene. Hele saken
Stor økning av russere til norske skisentre. Hele saken
RBK samler flest nettbrukere blant tippeligaklubbene. Hele saken
Utenriksministre fra vestlige stormakter og arabiske land er enige om et resolusjonsforslag. Hele saken
Bare lukten som sitter i klær og rom kan være skadelig. Hele saken


KOMMENTARER (24) TIL ARTIKKELEN
Boten uteblir ikke!
Sendt inn av JON FLEBU, 20. november 2008 kl. 13:22.
Kom i tett snefall - om kvelden - i mars i år - nordfra i Østerdalen - inn mot Elverum - i en kø på 3 biler - hvor jeg var den siste. Veien var dekket av snø - dvs skikkelig vinterføre. Der ble jeg tatt av en nyoppsatt fotobox. Det var så mye snø - at jeg ikke hadde sett noen skilt om fartsreduksjon. Kjørte sakte videre for å eventuelt finne et skilt som viste opphevelsen av farten - det fant jeg - men bare 1/3 av nedre del av dette skiltet - kunne sees.
Boten kom tryggt frem til postkassen. Betal - eller ta alle de problemer som følger med en protest - var beskjeden.
Så jeg betalte.
bot-o-box
Sendt inn av Reidar Karlsen, 20. november 2008 kl. 13:58.
Det er ikke mulig for en vanlig bilsjåfør å kjøre i mange timer langs norske veier uten å kjøre inn i en fotoboks med for høy hastighet!!
Det er brukt stor kløkt og høy grad av utspekulerte hensyn til å få inn penger i kassa, når det gjelder bot-o-boksene. Det er ikke mulig for en sjåfår å klare å følge med på alle skilter og fartsgrenser langs norske veier i tide og utide . Hvem kan med hånden på hjertet si at han vet fartsgrensen der han kjører til enhver tid?? Å du kan klø deg et viss sted på at dersom du er uoppmerksom en liten stund, så kjører du inn i en bot-o-boks.
Dette har lite med trafikksikkerhet å gjøre, - mye med i skinne inn penger i statskassa å gjøre!
Siden samferdselsdepartementet ble tatt med buksene nede med at de hadde tatt imot en ny "bestilling" fra finansdepartementet på nye fotobokser, har dette mistet mesteparten av sin troverdighet!
Dette gjør oss avhengige av å kjøpe gps med fotoboksvarsling.
For dere som ikke har dette utstyret: Kjøp det!! Det fungerer noe alldeles utmerket.
Jeg kjøpte en billig tom-tom og lastet ned fotoboksvarsler på internet til 200 kroner. Vel anvendte penger.
Jeg unner ikke staten disse bot-o-box pengene, derfor anbefaler jeg GPS på det varmeste. DET FUNKER!!!
Se ut frontruten!
Sendt inn av Karsten Berg, 20. november 2008 kl. 14:50.
Reidar Karlsen: Sier du med hånden på hjertet at du ikke klarer å følge med på fartsgrensene her i landet? Da er du jo livsfarlig å ha på veien! De aller fleste klarer ikke bare timevis med kjøring uten å bli "blinket", faktisk dagevis, ukesvis og månedsvis! Som regel går det faktisk flere år mellom hver gang man får fartsbot. Jeg har kjørt bil i 18 år (ikke i strekk, men jeg har hatt bilsertifikat så lenge) og kun fått ett eneste forenklet forelegg. Det er ikke noe vanskelig å vite hva fartsgrensen er, det står på skilt langs veien. Runde, hvite skilt med rød kant og store svarte tall i midten. Ikke kjør fortere enn dette tallet, så går det bra.
Jeg tror faktisk at du bør prøve å se ut gjennom frontruten og ikke på GPS-skjermen din (den er sikkert liten og har dårlig kontrast siden den var så billig), da er det relativt lett å få det med seg. Jeg har 8 år gamle barn i baksetet som får med seg hva fartsgrensen er til enhver tid.
Lykke til om du velger å skifte fokus!
hei, karsten.
Sendt inn av Reidar Karlsen, 21. november 2008 kl. 10:26.
Hyggelig å se at noen har meninger, ihvertfall. Om du er så oppmerksom som du hevder, vil jeg trekke litt i tvil, men det er nå engang sånn at de fleste norske bilsjåfører tror de er langt bedre enn gjennomsnittet!
Jadda, jeg har kjørt langt og lenge, jeg. Har nå hatt lappen i snart 23 år... Har bare fått en fartsbot i boks også. Men jeg kjenner folk som har kjørt inn i den berømte hitratunnellen, som det her nevnes. Den kommer til å bli en klassiker!! Jeg synes å huske at det er et fall på 11% ned til bunn av den tunellen, og akkurat i bånn, der hvor bilen kan komme til å rulle på seg noen ekstra kilometer, står den berømte bot-o-boksen! Tror nok den har tatt inn så mye penger, nå at den kan settes inn i en gullforgylt boks!!
Er det noen som jobber med dette som tør å fortelle meg hvor mange bøter som er blitt skrevet ut i den aktuelle boksen??
Bare det å plassere en boks på den måten, irriterer meg. Det skinner så jævlig gjennom hva den egentlige hensikten er...
Ikke misforstå, jeg liker heller ikke tullinger på veien, som kjører som om de har stjålet bilen, men det må være litt "slakk", når det gjelder visse ting.
Jeg har et forslag til de som jobber med GPS problematikken: Lag en kobling opp mot bilens hastighet, slik at den ikke kan kjøre noe fortere enn fartsgrensen, sett på en av/ på funksjon og en prosentvis override; med dagens teknologi burde dette være mulig! Og det aller beste med det: Statens bot-o-bokser ville blitt totalt unødvendig!!
En ting til ,Karsten...- jeg trenger ikke se ut frontruta lengre, min fortreffelige gps forteller meg fartsgrensen hele tiden!! Ha, ha. -Skafff deg en du også, -så du ikke får bot! Du kan jo falle ned fra din høye hest, en dag! - Det skjer selv den beste.
Når du er blitt litt eldre enn du er nå, så skjønner du sikker hva jeg mener.
Ønsker deg mange gode bilturer fremover.
Fotobokser
Sendt inn av Dag Remen, 20. november 2008 kl. 15:33.
Jeg kan være enig i at noen av fotboksene er satt opp slik at man kan få en tilbøyelighet til å tro at de kun er ment for å gi inntekter. Kjørte i hitratunellen og gav gass for å få litt fart for å komme opp bakken. Det kom et rødt blaff, og ikke lenge etter en klekkelig bot. Her står boksen på det dypeste i tunellen hvor det må være naturlig å gi litt gass for å ikke lage lange køer med illsinte sjåfører bak seg. Dette er ikke trafikksikkerhet, og alle biler har ikke turbo og 200 hk slik at de lett kommer opp motbakkene. Jeg er ikke imot fotobokser, men plasser dem ikke kun for å tjene penger. Jeg klarer ikke å se at denne boksen er satt der for annet enn økonomisk gevinst. Det står riktignok varsling på utsiden av tunellen,men jeg tror ikke 50% klarer å få med seg all skilting langs veiene våre. Jeg må også si at jeg har kjørt bil i 35 år. Jeg har hatt jobber som har gjort at jeg har hatt årlig kjørelengder på over 40 000km. På disse årene har jeg hatt 3 fartsovertredelser, to av dem pga. at jeg har vært litt uoppmerksom. Karsten Berg.. Kan du med hånden på hjertet si at du alltid er frisk og sprek og lynende klar i hodet når du er ute og kjører bil. Hva med en forkjølelse, litt feber eller rett og slett en dårlig dag. Dette tror jeg bare ikke på..
Dårlig dag
Sendt inn av Karsten Berg, 20. november 2008 kl. 15:38.
Nei ikke alltid. Hadde en dårlig dag den gangen jeg ble tatt for å kjøre i 87km/t i 80-sone.
Lovlydighet
Sendt inn av Reidar Balstad, 20. november 2008 kl. 16:40.
Heisan her har vi et unikum av en sjåfør,pass deg nå Karsten Berg sånn at ikke glorien over hodet ditt faller ned og blinder deg.
Hilsen en som har hatt førerkort ( det samme ) siden 1961. Alvorlig talt håper jeg ikke kommer bak deg.
Glorie
Sendt inn av Karsten Berg, 20. november 2008 kl. 21:18.
Glorien har falt av for lengst. Håper ikke jeg er unik som holder fartsgrensen i en stor nok andel av min tid på veien til ikke å bli blakket av bøter. Du kan trygt kjøre bak meg, jeg kjører også fortere enn 80 på gode landeveier der det er trygt. Hvis ikke di liker det kan du jo bare kjøre forbi, jeg titter i speilet ofte nok til å skjønne det hvios noen har dårlig tid.
Poenget mitt var vel egentlig at når man bryter fartsgrensen har man kun seg selv å skylde på om man blir tatt, og jeg tror ikke at en dårlig dag eller feber (selvfølgelig har jeg vært der jeg også) blir noe særlig bedre av at man har fotoboks-varsling på GPS.
Skilting og fotobokser
Sendt inn av Steffen Simonsen, 20. november 2008 kl. 16:37.
Bare en liten kommentar til diskusjonen om å få med seg (lese) skiltene man passerer, og fotobokser....
Har en gang selv blitt knipset i en fotoboks, ikke pga. manglende skilting i det området. Det skjedde en ganske så mørk vinterkveld med masse snøfall og dårlig vær. Av den grunn var jo skiltene nedsnødd. Lurer jo da på hvem som har ansvaret for å holde skiltene lesbare? Er det vi bilister, Mesta, Statens Vegvesen eller Politimyndighetene (som jo har ansvaret for fotoboksene)? Mener og påstår at en eller annen etat i slike sammenhenger ikke gjør jobben sin, og skor seg på bilistene i form av både veiavgifter, høye drivstoffpriser og bøter.... Har vanskelig for å tro at det er bilistenes ansvar å sørge for at skiltene ikke er dekt til av snø, skog og kratt osv. samtidig som vi betaler skatter og avgifter i dyre dommer... Hva har vi da Mesta/vegvesenet til?
Kan jo sies at i dette tilfellet hvor jeg ble "blitset", er jeg lokalkjent. Så av den grunn har jeg egentlig ingen grunn til å klage, men hva med de plassene man ikke er fullt så godt kjent?
En annen ting jeg har opplevd, er at det ikke er alle plasser der det er plassert fotobokser, at det er skiltet. Er det et annet "sjakktrekk" fra politimyndighetene til å sope inn bøter?
Jeg bare spør.....
Skilter
Sendt inn av Reidar Balstad, 20. november 2008 kl. 16:42.
Vet du ikke at Karsten Berg koster av dem for deg
Irritert?
Sendt inn av Karsten Berg, 20. november 2008 kl. 21:23.
Irriterer synspunktene mine deg?
Gode opplysninger
Sendt inn av Terje Johannessen, 20. november 2008 kl. 16:43.
Jammen bra de som ønsker å bryte norske lover får vite når- hvorledes eller hvor de kan gjøre dette uten å risikere å bli tatt . Nå får vi altså dette med fotoboksene. Nå er vel ikke alle skiltene nedsnødd slik at det vel skal vært mulig å rette seg etter gjeldenede fartsgrenser. Er været ufyselig skal man uansett kjøre etter forholdene. Greit er det jo også i tillegg at politiet varsler at de nesten ikke har mannskap ute.
Lokalkjent?
Sendt inn av børge pettersen, 21. november 2008 kl. 10:31.
Hvis du var lokalkjent,visste du ikke da hvor boksen sto???En annen ting,hvis det var så dårlig vær burde du ikke slakke litt???
Når det gjelder skilt å snø,er det den som brøyter strekningen eller mesta sitt ansvar at de er lesbare...alt etter hvordan avtale de har,
Dette kan selvfølgelig ikke gjøres hvis det snør konstant,det ville bli enormt mye arbeid.
Reagerer også på at folk ikke klare å få med seg skiltene langs veien...Hva hvis skiltet viste jernbaneovergang eller fergeleie??????Tydelig at fokusen er en helt annen plass enn på veien.
At fotobokser står rett før en bakke eller i tunell har jeg også sett mange ganger,men igjen så er det bare å følge fartgrensen så går det helt greit...irriterende ja,men sånn er det bare.At folk bak blir sure av å ligge bak en sur caravelle opp bakken,så er det jo ikke ditt problem.
Å skylde på sykdom,er vel
Sendt inn av børge pettersen, 21. november 2008 kl. 10:39.
Å skylde på sykdom,er vel litt syltynt....Burde man kjøre bil hvis man var så syk at man ikke får med seg hva som skjer på utsia????Er rystet over hva enkelte presterer å si.....eller kanskje ikke...mange idioter langs veien....
Litt eldre
Sendt inn av Karsten Berg, 21. november 2008 kl. 11:11.
God morgen.
Nå er jeg litt eldre enn jeg var i går, og nå skjønner jeg hva du mener.
Surmaga.
Sendt inn av Elin Abrahamsen, 21. november 2008 kl. 15:57.
Har lurt lenge på en ting: hvorfor er du alltid så surmaga??? Det kommer ALDRI noen hyggelig kommentar fra din kant. Pussig.
Den var myntet på Balstad.
Sendt inn av Elin Abrahamsen, 21. november 2008 kl. 15:58.
Den var myntet på Balstad. Glemte å skrive det. Har vært i diskusjoner med han før og han er flink til å rakke ned på alt og alle.
Merkelige unskyldninger.
Sendt inn av Kai Stick, 22. november 2008 kl. 10:21.
Flere skriver og klager over nedsnødde skilt, dårlig sikt osv. I dårlig sikt og elendige kjøreforhold... Og enda greier de å bli tatt i for høy fart?!!! Sier litt om vettet bak rattet. Ikke rart folk fyker av veien ved første snøfall hvert år, når de skal kjøre som om det er sommerføre hele året. Og det er faktisk bilførers ansvar å holde rede på hva som står på et skilt, om det er møkkete eller nedsnødd spiller ingen rolle. Man kan jo prøve å parkere ulovlig et sted der skiltet er tildekket med snø, den bota slipper du heller ikke unna.
Prøv heller å holde fartsgrensen dere, så slipper man ergre seg over bøter, og sitte som nervevrak i påvente av neste overraskende fotoboks.
Det er grunner til at vi har fartsgrenser... Vi har nemlig ingen å miste. Alt for mange dødsulykker er direkte forårsaket av for høy fart. Kjør med vett, rett og slett.
Kjør etter forholdene....
Sendt inn av Einar Ofsteng, 22. november 2008 kl. 17:26.
Helt enig, kan man ikke se skiltene pga dårlig vær, skal man ikke bli tatt i fartskontroll.....det er jo reinspikka idiotkjøring.
En annen ting som bekymrer meg like mye, er den ansvarsløsheten journalister viser, ved å opplyse folk om at de kan gjøre noe ulovlig, uten fare for å bli straffet. Noen kan bli drept på grunn av denne artikkelen. Kan du ikke se merkene på veien, så vil bremselengden vere mye lengre enn normalt, og du bør ikke kjøre for fort.
Det er jo en grunn til at man har fartsgrenser, og det er IKKE for å få penger i statskassen, men for å gjøre hverdagen noe tryggere for folk flest. Det er så idiotisk å høre folk som er redd for å bli tatt for å kjøre for fort, eller for å fyllekjøre, redd for å få en bot......hva om du dreper noen andre, eller putter noen i rullestol?.....det er dette du skulle bekymre deg for.
Uretferdig ordning.
Sendt inn av Håvard Solberg, 23. november 2008 kl. 09:17.
Når stortingsrepresentanter og andre med nesten en million og oppover i lønn betyr en bot på noen tusen ingen ting.Men for evanlige folk som tjener fra 350 tusen og nedover til minstepensjonister som har ned mot 100 tusen i året kan en sånn bot gjøre at hele budsjettet ryker.Så de som bestemmer tenker bare ut fra egen situasjon.De simpelten driter i folk flest.
Enig
Sendt inn av Einar Ofsteng, 23. november 2008 kl. 12:12.
Jeg er enig med dette, men det kan jo fikses utrolig enkelt. Alle bøter som gis burde gis på grunlag a intekt, på samme måte som ved fyllekjøring, der du mister en brutto månedslønn, eller noe sånt. De forskjellige hastighetsoverskridelser bør gi en viss prosent i bot i forhold til brutto månedslønn. Da vil alt bli rettferdig.
Litt om dette med "folk flest" og bøter basert på lønn.
Sendt inn av Karsten Berg, 24. november 2008 kl. 21:01.
Dette var et merkelig forslag. De som tjener en million og mer klarer seg fint på 11 månedslønner. En minstepensjonist som mister èn måneds pensjon kan jo sulte ihjel. Så jeg synes ikke det var så lurt.
På den annen side: hvis "folk flest" hadde holdt fartsgrensen, hadde jo denne debatten ikke eksistert....
Tenk så trygt det hadde blitt hvis det bare var de 169 Stortingsrepresentantene som kjørte for fort her i landet!
Dessuten holder jo de til i Oslo, så det hadde blitt lavere hastighet rundt om på landet.
Tror forresten ikke det er så forferdelig mange som tjener en milion at det hadde gjort det livsfarlig på landsbasis heller hvis de også kjørte for fort innimellom.
Skjønner ikke hva som er merkelig.....
Sendt inn av Einar Ofsteng, 25. november 2008 kl. 11:03.
Det er jo klart at det beste er om folk kan holde seg til fartsgrensene.
Jeg må alikevel si meg uenig med deg ang mitt forslag. Jeg har da ikke snakket bare om folk som tjener en million. Hva jeg sa var at alle betaler en viss prosent av bruttolønnen......dette betyr at en som tjener 100 000 kanskje betaler 5000 for 20Km for fort, og en som tjener 1 000 000 vil betale 50 000 for samme fartsoverskridelse. Det er jo klart det vil bli tøffere for den som tjener 100 000 å overleve med 5000 kr mindre, men jeg sa det vil vere mer rettferdig, og det er det vel, ikke sant??
latter trallala
Sendt inn av magne gjærde, 27. november 2008 kl. 14:52.
helt ærlig så ler jeg meg i filler av å lese det dere skriver.
å få skrevet så mye usaklig er bare helt fabelaktig.
er du yrkessjåfør og ikke klarer å få med deg skiltinga så burde du si opp jobben og gjøre noe som ikke krever din oppmerksomhet. skjønner jo godt at siggen eller colaen kan ta litt av oppmerksomheten din bort fra veien men pokker heller mann.
syk? sliten? dårlig dag? ikke noen unnskyldning siden du får beskjed under opplæringen at hvis du ikke er i form så holder du deg unna bilen. trøtt full eller bedøvd på piller er ca det samme.
boksene står ikke der for å være drittsekk. de står der for å holde farten din nede.
hvis du ikke får til å la nåla surfe på 80 i 80 sonen så burde du ikke kjøre bil i det hele tatt.
jeg har hatt lappen i 3 frikkin måneder ikke blitt stoppa eller tatt for noe, hvorfor? jo fordi jeg kjører lovlig.
har du hatt lappen lenge er det jo tydeligvis mer akseptert å leke i trafikken.
og du reidar balstad:) jeg liker deg jeg, på samme måte som jeg liker en 4 åring med tourettes og adhd på speed, den kommentaren din om kosting av skilter var et stykke utsøkt drittunge jeg ikke har sett maken til på leeeeeeeeeeeeeeenge.
og til alle dere der ute som irriterer dere over at dere har blitt stoppa av boksene.
dere blir stoppa fordi dere bryter loven, bare så synd dere ikke mister lappen helt når dere blir tatt i 20 over fartsgrensa
men ellers må dere fortsette med samme farta:) liker å se såkalte voksne mennesker oppføre seg som 12 år gamle emojenter og sitte å kaste dritt til hverandre i diskusjoner.
hahaha ler enda jeg, se der rulla jeg forbi på gulvet mens jeg hiksta etter luft.