(VG Nett) Dersom du får i deg mye olivenolje og annen typisk sør-europeisk mat, kan det drastisk redusere farene for å få kreft.
|
|
DEILIG OG SUNT: Spiser du mye fisk og grønnsaker som ofte går igjen i typiske retter fra middelhavet kan det redusere kreftrisikoen din. Her gresk spinatpai. Foto: Magnar Kirknes/VG
|
En stor undersøkelse publisert i British Journal of Cancer har tatt for seg matvanene til over 25.000 grekere og konkluderer med bruk av for eksempel olivenolje i stedet for andre alternativer alene reduserer kreftrisikoen med ni prosent.
Ifølge BBC valgte forskerne og se spesielt på grekere etter å ha funnet ut at en del sykdommer er mindre vanlige i land som Spania og Hellas enn andre europeiske land.
Samlet sett ble det forskerne karakteriserte som middelhavsk diett anslått til å kunne redusere samlet kreftrisiko med 12 prosent.
- Mye man kan gjøre
I dietten forskerne fant ut var særlig gunstig var det mye fisk og grønnsaker, og mindre mengder rødt kjøtt.
Undersøkelsen ble utført av forskere fra Harvard University og er en av de største som er gjennomført når det gjelder kosthold og kreftrisiko.
Forskerne ba testpersonene beskrive og rangere sine matvaner etter i hvor stor grad de samsvarte med det de karakteriserte som middelhavsk diett, og så deretter på andelen krefttilfeller åtte år senere.
- Dette viser at det er en rekke ting man kan gjøre, og at det ikke er en type supermat som alene kan forhindre sykdommen, sier Sara Hiom ved Cancer Research UK.
Brokkoli mot prostatakreft
Samtidig har en annen studie funnet at brokkoli også kan ha en effekt når det gjelder å forebygge og bekjempe kreft.
Ifølge forskning.no kan grønnsaken bekjempe prostatakreft, samtidig som den også skal kunne forhindre kreft og betennelse i magen.
I tillegg skal prøver på laboratoriemus ha vist at brokkolien har en foryngende effekt på immunforsvaret.

Bjarne Håkon Hanssen varsler at samhandlingsreformen går i retning av en kommunehelsetjenestereform, og statsråden vil utdanne helsepedagoger. Han er oppgitt over helsedebatten: - Den er fordummende - og det er et evig mas om penger. Uansett hvor mye jeg foreslår, vil noen be om mer.

Barn under to år bør ikke bruke slimhinneavsvellende nesesprayer og dråper, advarer eksperter.
(VG Nett) En 12 år gammel gutt døde etter å ha sprayet for mye deodorant inne på et lite bad med dårlig ventilasjon.

Vektklubb-slanker Joachim Stensen Hønsen (23) har gått opp i vekt etter at han begynte med styrketrening.

Du trenger indre motivasjon for å trene fast over lengre tid. Hvis ikke slutter du når målet er oppnådd.
Test deg selv:

Folkehelseinstituttet har i år valgt å droppe seksualvaneundersøkelsen som har vært gjennomført hvert femte år siden 1987. Årsaken er at folk ikke vil svare på spørsmål om sine seksualvaner.

(VG Nett) Når kvinner kommer over menstruasjonsalder, synker sexlysten. Men et plaster pakket med 300 mikrogram testosteron kan gjenskape sexdriften.

(VG Nett) Det asiatiske landet har lettet på sensuren på erotiske filmer, men for kvinner gjelder fortsatt restriksjoner.

(VG Nett) Svært mange 15-årige norske jenter slanker seg og føler seg tykke, til tross for at få faktisk er overvektige.

Et legemiddel mot overvekt og fedme kan bli godkjent for salg på apotek - uten resept.

(VG Nett) Andelen norske kvinner som går inn under kategorien overvektige doblet seg fra 1991 til 2004.

Cheddardip uten cheddar og tacosaus med vann som hovedingrediens. Nå slås det alarm om tacoen du spiser i kveld.

(VG Nett) Dagens problemer med overvekt kan ha sammenheng med hva mødrene våre spiste da de gikk gravide.

(VG Nett) Svært mange 15-årige norske jenter slanker seg og føler seg tykke, til tross for at få faktisk er overvektige.